Психокоррекционная программа

Програма психологічної допомоги жінкам, які страждають на галюцинаторно-маячні розлади

1.Загальні напрямки реабілітаційних заходів у психоневрологічних закладах

Проведення навчальних семінарів на теми:

1.Тренінг навичок соціальної взаємодії

2.Тренінг навичок вирішення адміністративно-правових проблем

3.Тренінг навичок суспільної діяльності

4.Стрес-менеджмет: тренінг навичок уникнення стресу, вміння протистояти «фрустраційним ситуаціям», навички поведінки в конфліктних ситуаціях

5.Навчання навичкам самообслуговування у побуті

6.Тренінг навичок працевлаштування

Творчі майстерні (студії):

7.Зоотерапія

8.Мелотерапія

9.Арт-терапія: ліпка, малювання, розпис

10.Бібліотерапія

Проведення спортивних заходів:

11.Фізична зарядка

12.Теніс, шахи, шашки, більярд

Працетерапія (на прикладі допомоги у підтримці чистоти у палаті, відділенні та прилеглій території):

13.Тренінг санітарно-гігієнічних навичок

14.Тренінг навичок ведення домашнього господарства

15.Тренінг навичок організації прийому їжі

До лікувальних заходів відносяться:

16. Індивідуальна психотерапія

17. Групова психотерапія

Освітні програми:

18.Прийом підтримуючої терапії

19.Вплив алкоголю, наркотичних речовин на перебіг психічних розладів

20.Питання трудової зайнятості й фахової орієнтації

21.Вплив мікроклімату сім’ї на перебіг психічного розладу

22.Профілактика соціально-небезпечних дій

23.Ведення здорового образу життя

Після проведення комплексної реабілітаційної програми, членами мультидисциплінарної бригади, членами якої є лікар-психіатр, психолог, соціальний працівник та інші співробітники психоневрологічного закладу, аналізується, чи досягнута мета. Враховуються негативні чинники при досягненні мети.

2. Тренінг комунікативних навичок

Заняття № 1

Мета: знайомство, розвиток уміння слухати партнера, удосконалення комунікативних навичок.

1. Знайомство. Розповідь про себе, причину госпіталізації, очікуваний результат від роботи в групі.

2. Ухвалення правил тренінгу (умійте слухати один одного, говоріть по суті, проявляйте пошану, закон «нуль-нуль», конфіденційність, правило «стоп», кожен говорить за себе, від свого імені).

З. ТАТ. Діагностика та корекція.

4. Підведення підсумків заняття.

Заняття № 2

•Обговорення 1-го заняття, побажання до 2-го заняття.

1. Вправа «Крокодил».

Мета вправи: розминка, відпрцювання навичок згуртованих дій.

2. Вправа «Дзеркало».

Мета вправи: навчання невербальної комунікації, пожвавлення психомоторики.

3. Підведення підсумків заняття.

Заняття № 3

•Обговорення 2-го заняття, побажання до 3-го заняття.

1. Програвання побутової ситуації.

Мета: розвиток навичок комунікації, діагностика неефективних стереотипів поведінки.

2. Техніка релаксації.

3. Підведення підсумків.

Заняття № 4

• Обговорення 3-го заняття, побажання до 4-го заняття.

1. Техніка «Намалюй себе», «Вгадай, хто де».

2. Вправа «Говорю, що бачу».

Опис проведення: повідомлення про специфічні дії інших людей без оцінювання, тобто без приписування їм мотивів дії, оцінки установок, особистісних рис. Мета: програвання ситуації безоціночних висловів.

3. Підведення підсумків.

Завдання № 5

• Обговорення 4-го заняття, побажання до 5-го заняття.

1. Програвання побутової ситуації. Мета: відпрацювання адаптивних форм спілкування, усунення дезадаптивних.

2. Вправа «Зворотній зв’язок».

Мета: продемонструвати обмеженість вербальної комунікації і важливість зворотнього зв’язку.

Опис проведення: учасники по двоє сидять спиною один до одного. Один з них складає фігуру з 8-ми сірників. Після цього він на словах пояснює своєму напарникові, як треба скласти ідентичну фігуру. Напарник не має права ставити уточнюючі питання. Потім вправа повторюється, але вже з правом ставлення питань. Результати вправ порівнюються і аналізуються.

3. Підведення підсумків.

Заняття № 6

• Обговорення 5-го заняття, побажання до 6-го заняття.

1. Вправа «Список претензій».

Опис проведення: пропонується проаналізувати незадоволеність навколишніми людьми. Для цього на папері складається список людей із ближнього та віддаленого оточення (батьки, діти, друзі, товариші по службі). На їх адресу висловлюються конкретні претензії. На цю роботу відводиться 5-7 хвилин. Потім учасники об’єднуються в мікрогрупи (по 4-5 чоловік) і обговорюють ці претензії, звертаючи увагу на схожість і відмінності. Обговорення займає до 15 хвилин.

2. Вправа «Комплімент».

Мета: розвиток уміння бачити в будь-якій людині позитивне.

Опис проведення: сидячи у колі, кожен учасник повинен подивитися на партнера, що сидить зліва, подумати про те, яка риса вдачі, звичка того йому подобається, і сказати йому про це. Той, кому зробили комплімент, винен як мінімум подякуватитм. Якщо хтось не готовий, він може пропустити хід і зробити комплімент після інших.

3. Підведення підсумків.

3. Відпрацювання соціальних навичок та вмінь. Модуль «Контроль над симптомами»

Модуль «Контроль над симптомами» складається з чотирьох основних розділів, які називають сфери умінь. Вони наступні:

Сфера умінь 1: Визначення застережливих ознак рецидиву

У першій сфері умінь пацієнти вчаться визначати і контролювати особисті застережливі ознаки рецидиву, дізнаються, як попросити допомоги у друзів, членів сім’ї та персоналу.

Сфера умінь 2: Контроль застережливих ознак

У другій сфері пацієнти дізнаються, як за допомогою медичних працівників відрізняти застережливі ознаки від постійних симптомів, побічні дії медичних препаратів від змін настроїв, навчаються спеціальним методикам контролю особистих застережливих ознак, розробляти план дій в надзвичайній ситуації.

Сфера умінь 3: Як примиритися з постійними симптомами

У третій сфері умінь пацієнти вчаться розпізнавати постійні симптоми контролювати постійні симптоми.

Сфера умінь 4: Утримання від алкоголю та наркотиків

У четвертій сфері умінь пацієнти дізнаються про небезпеки, які несуть в собі наркотики і алкоголь, а також про переваги у того, хто утримується від їх вживання; навчаються, як відмовлятися від пропозицій друзів спробувати наркотики або алкоголь, і як утримуватися від них, коли буває погано, в депресії; дізнаються, як обговорювати проблеми вживання алкоголю і наркотиків з медичними співробітниками.

Навики спілкування

Для ефективного міжособистісного спілкування найбільш істотні наступні елементи:

1. Візуальний контакт Підтримуйте зоровий контакт.

2. Поза Прагніть тримати правильну поставу, коли Ви стоїте або сидите. Краще виглядати розслабленим, але не розхитаним.

5. Жести Використовуйте доречні міміку і жести під час розмови.

4. Вираз обличчя Вираз обличчя повинен відповідати ситуації, будьте привітні та виразні. Особливо важливо час від часу посміхатися і кивати головою.

5. Гучність голосу Сила і тембр голосу повинні бути приємним, говоріть не дуже голосно, але й не дуже тихо, з деякими варіаціями в інтонації, не говоріть монотонно.

6. Плавність мови Підтримуйте плавність мови; будуйте речення правильно та логічно. Використовуйте речення, що починаються з «Я». Будьте конкретні, лаконічні при поясненні того, що Ви хочете сказати.

7. Емоційний рівень При розмові краще демонструвати ентузіазм, коли це доречно, і показувати зацікавленість у обговорюваній темі.

Рішення проблем

Рішення проблем — це важливе уміння. Володіння цим методом дозволяє людині вирішувати проблеми різного роду, і не тільки ті, які пов’язані з контролем над симптомами.

Нижче сім кроків рішення проблем:

1. Зупинися й подумай: як вирішити проблему?

2. У чому полягає ця проблема?

3. Які існують шляху рішення цієї проблеми?

4. Оцініть усі можливі варіанти.

5. Виберіть і сплануйте здійснення одного або декількох варіантів.

6. Які ресурси Вам для цього знадобляться?

7. Встановіть дату й час результату вибраного Вами варіанту І ДІЙТЕ!

Якщо ці сім кроків стануть частиною Вашого реагування на проблеми у житті, тоді Ви на шляху досягнення упевненості в собі.

Приклади проблем А і Б

Приклад А.

Ви регулярно їздите на автобусі. Ви знаєте, де знаходитися його найближча зупинка. Сьогодні Ви домовилися з другом пообідати в ресторані. Тому Ви виходите заздалегідь, щоб не запізнитися. Ви чекаєте, чекаєте, але автобус не приходить, і вже навіть спізнюєтеся на 15 хвилин. А Ви дуже не хочете спізнюватися на зустріч з другом. Які Ваші дії?

Приклад Б.

Ви тільки переїхали в нову квартиру. Ваші сусіди дуже шумлять і не дають Вам спати. Але Вам необхідно заснути, оскільки вранці потрібно рано вставати на роботу. Ваші дії?

Сфера умінь 1: Визначення застережливих ознак рецидиву

Усвідомлення того, як Ви думаєте і відчуваєте — це один з важливих моментів на шляху контролю над симптомами. Коли Ви відмітите зміни, обов’язково зверніться до Вашого лікаря, він допоможе Вам зрозуміти Ваш стан.

Застережливі ознаки свідчать про наближення рецидиву. Вони виявляються за декілька днів або тижнів до його прояву. Ось деякі з

цих ознак.

•Тривожний сон — сон не дуже хороший або дуже довгий.

•Зміна апетиту — Ви можете відчувати голод частіше, ніж зазвичай або навпаки, відсутність бажання істи.

•Зміна настрою — пригніченість або тріумфування й піднесення.

•Зміна думок або відчуттів — Ви можете стати більш підозрілими або надмірно релігійними.

•Зміна поведінки — Ви можете уникати спілкування з людьми або обтяжувати їх своєю наполегливістю.

Постійні симптоми — це ті, які Ви відчуваєте практично завжди, навіть якщо застосовуєте ліки. Вони можуть бути схожими на ті, коли Ви відчуваєте себе дуже погано, але вони не означають наближення рецидиву. Ось деякі з постійних симптомів:

•Голоси

•Підозрілість до інших людей

•Депресія

При прийомі лікарських препаратів у Вас можуть від ліків виникати побічні ефекти. Деякі з побічних ефектів схожі на симптоми Вашої хвороби.

Зміни настрою — це зміни в образі думок, настроїв і відчуттів. Кожен з нас відчіває зміну настрою. Але із-за Вашої хвороби Ви більше схильні до цього явища, особливо коли Ви стикаєтеся із стресовими ситуаціями. Це може траплятися також, коли Ви вживаєте алкоголь або наркотики.

Сфера умінь 2: Контроль застережливих ознак

Ви маєте розробити план дій у кризі, як крок за кроком справлятися з Вашими застережливими ознаками. Ви заповнюєте форму плану дій у кризі за схемою: особисті застережливі ознаки хворого, постійні симптоми і засоби їх лікування, загальноприйняті розпорядження, ліки, доза, періодичність прийому, прізвище лікаря, телефон, підпис лікаря, дата.

Ви покажете Ваш план дій у кризі Вашому лікарю й попросите його розписатися на кроках, які Ви склали. Потім Ви попросите його (або її) заповнити розділ «загальноприйняті розпорядження» на зворотному боці форми.

Сфера умінь 3: Як справитися з постійними симптомами

У сфері умінь 3 Ви навчитеся:

— визначати Ваші особисті постійні симптоми;

— отримувати допомогу від медперсоналу у визначенні відмінностей між постійними симптомами і застережливими ознаками, між побічними ефектами лікарських препаратів і змінами настрою;

— використовувати спеціальні методики для контролю над Вашими постійними симптомами;

— щодня контролювати Ваші постійні симптоми.

Можливі види постійних симптомів:

1)слухові галюцинації — голоси або звуки, які не чують інші,

2)інші види галюцинацій — бачення, які не бачать інші,

3)нав’язливі стани — погані думки або відчуття, незвичайні думки або уявлення, підозрілість,

4)депресія — поганий настрій, смуток або пригніченість,

5)збудження — страх, нервозність або погані передчуття.

Як впоратися із постійними симптомами:

наспівуйте мелодію або співайте, полежте і відпочиньте, подрімайте, сперечайтеся з голосами, скажіть голосам йти геть, зробіть серію фізичних вправ, подумайте про себе «стоп», подивиться телевізор, поговоріть з друзями, займіться своїм хобі, сходіть у кіно, заповніть форму класифікації постійних симптомів, почитайте книгу, газету, журнал, послухайте радіо тощо.

Можливі проблеми

Ви прийшли до Вашого лікаря на прийом, а його немає. Замість нього приймає інший доктор, з яким Ви раніше жодного разу не бачилися. Коли Ви описуєте Ваші постійні симптоми, які не змінилися з часу Вашого останнього візиту, лікар приписує Вам значно збільшити дозу ліків, що приймаються. Ви турбуєтеся, оскільки у минулому, збільшення дози ліків, Вам не допомагало, а тільки посилило Ваші побічні ефекти. Що робити?

Вправи з життя

У цьому домашньому завданні Ви протягом тижня спостерігаєте за своїми постійними симптомами і перевіряєте, наскільки ефективно допомагає справлятися з ними обрана Вами методика. Щодня впродовж одного тижня Ви заповнюєте форму класифікації постійних симптомів за схемою:

Ім’я Місяць

Класифікація постійних симптомів

1. Зліва Ви записуєте постійні симптоми з Форми ступеня тяжкості постійних симптомів і методи їх подолання.

2. Щодня оцінюєте Ваші постійні симптоми і методи їх подолання. Для симптомів вибирайте слово або слова, яке якомога точніше описує ступінь тяжкості, — важкі, середні, легкі або не присутні зовсім. Потім поставте відмітку в клітинці строчки тяжкості симптому під поточним днем місяця.

3. Для оцінка Методу контролю постійного симптому, використовуйте букви: У — для успішно, Н — неуспіх або Прочерк — якщо Ви не використали ніякого методу цього дня.

Постійний симптом, його тяжкість.

День місяця.

Сфера умінь 4: Утримання від алкоголю і наркотиків

У четвертій сфері Ви навчитеся і дізнаєтеся:

— про негативні ефекти алкоголю й наркотиків, а також про те, чому краще утримуватися від їх вживання;

— як відмовлятися від пропозицій вживання алкоголю й наркотиків;

— як протистояти бажанням спожити ці речовини, особливо коли Ви в депресії або погано себе відчуваєте;

— як обговорювати проблеми вживання алкоголю й наркотиків з медперсоналом.

Переваги відповіді «НІ»; Недоліки відповіді «ТАК»

Що трапиться, якщо Ви скажете «НІ»:

— ефективність препаратів не буде порушена дією алкоголю і наркотиками;

— Ви зможете краще запобігати або зменшити кількість рецидивів;

— Ви зможете краще контролювати свою хворобу;

— Ви зможете бути більш пильним у визначенні психічних симптомів;

— Ваша пам’ять і розум будуть ясними;

— Ваш настрій буде стабільним;

— стане менше шансів втратити друзів, роботу або місце проживання;

— Ви відчуватимете себе більш здоровим.

Що трапитися, якщо Ви скажете «ТАК»:

— можуть виникнути психічні симптоми, а існуючі можуть загостритися;

— наркотики і алкоголь вступають у взаємодію з ліками, які Ви приймаєте, і можуть посилити побічні дії;

— Ви не зможете ефективно запобігти рецидиву;

— Ви не зможете ефективно протистояти Вашій хворобі;

— Вам буде важче відрізнити психічні симптоми від дії наркотиків і алкоголю;

— у Вас може виникнути забудькуватість або розмитість думок;

— Ви можете стати дратівливим або у Вас може з’явитися пригноблений стан;

— Ви можете втратити друзів, роботу або місце проживання;

— наркотики і алкоголь згубно впливають на організм, включаючи нервову систему, печінку і шлунок;

— у Вас можуть виникати симптоми похмілля: спазми, нудота і потовиділення, прискорене серцебиття, «біла лихоманка» (якщо Ви продовжуватимете говорити «Так»).

П’ять кроків відповіді «НІ»

1. Пряма відмова: «Я більше не п’ю і не хочу йти в бар, але я б хотів провести якийсь час з тобою».

2. Повторна відмова: «Бари більше мене не цікавлять з тих пір, як я кинув пити. Давай займемося чимось іншим».

3. Згладжування: «У мене хвороба, яка називається шизофренія, і я не можу більше приймати наркотики або алкоголь. Доктор мені заборонив це робити».

4. Позитивне прохання: «Я сьогодні не вживатиму наркотики з тобою, але я б хотів випити содової і поговорити».

5. Пряме висловлювання негативного відношення: «Коли ти мене просиш випити, я стаю злим і дратівливим. Я не хочу більше пити, і я говорив тобі вже це кілька разів. Давай займемося чимось іншим».

Конструктивні заняття

Фізичні вправи — дуже важко відчувати себе пригніченим якщо Ви займаєтеся чим-небудь активним! Прогуляйтеся, поплавайте або покатайтесь на велосипеді, зробіть пробіжку, сходіть у тренажерний зал, пограйте в боулінг, пограйте в теніс або волейбол тощо.

Будьте добрі до себе: прийміть ванну, сходіть у салон краси, прийміть душ, поголіться у перукаря, займіться улюбленою справою, садівництвом, займіться улюбленим ремеслом, приготуванням блюд, робіть що-небудь по будинку тощо.

Зв’яжіться з іншими людьми: зателефонуйте другу, підіть розважитися, підіть в гості до друга або запросіть кого-небудь, пограйте в карти тощо.

Використовуйте пасивні заняття: сходіть в кіно, послухайте музику, подивиться життєрадісну програму по телебаченню, почитайте книгу або журнал тощо.

Можливі проблеми

Ви дивитесь телевізор в гостях у своїх друзів. Вони пропонують випити вина з горішками. Ви відмовляєтеся від вина, але говорите, що випили б щось безалкогольне. Але вони наливають три келихи вина. Що робити?

Вправи з життя

Вправа полягає в тому, що Ви повинні знайти альтернативу пропозиції випити або вжити наркотики. Використовуйте форму «Альтернативи вживанню алкоголю й наркотиків», і запишіть усі обставини, при яких у Вас можуть виникнути спокуси спожити алкоголь або наркотики. Потім визначте, чим би Ви хотіли зайнятися натомість і запишіть ці справи. Ви можете використовувати таблицю «Конструктивні заняття» для того, щоб підібрати відповідні для Вас альтернативні заняття.

Альтернативи вживанню алкоголю і наркотиків

Це завдання полягає в тому, щоб Ви ведете записи у формі «Щотижневих записів спокус вживання алкоголю і наркотиків» і записуєте всі ситуації подібного роду. Впродовж одного тижня Ви записуєте Ваші спокуси і альтернативи, які Ви знаходили. Це дуже важливе завдання, оскільки воно допоможе Вам більш глибоко усвідомити, які ситуації у Вашому житті викликає у Вас бажання випити або прийняти наркотики. У Вас також буде можливість потренуватися говорити «Ні».